Egzamin

OD 10 LISTOPADA KILKA ZMIAN - NA KORZYŚĆ ZDAJĄCYCH

Opublikowano: 03 listopad 2016

Od wejdzie w życie 10 listopada kilka zmian na korzyść zdającego egzamin praktyczny na prawo jazdy. Według zapisów nowelizacji rozporządzenia decyzja o przerwaniu egzaminu praktycznego będzie w pełni należała do egzaminatora. Co to oznacza dla zdających i jak to wyglądało do tej pory?

Obecnie istniejące przepisy pozwalały na sytuację, w której egzamin został przerwany na podstawie Tabeli nr 1 z Załącznika nr 2 Rozporządzenia - czyli spisu zachowań osoby egzaminowanej zagrażających bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujących przerwaniem egzaminu państwowego – PRAKTYCZNIE BEZ WZGLĘDU NA OKOLICZNOŚCI.

Najlepiej obrazującym takie sytuacje przykładem jest najechanie (np. jednym kołem samochodu) na linie podwójną ciągłą na skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo.

W większości miast egzaminacyjnych istnieją, cieszące się złą sławą wśród kursantów skrzyżowania – których konstrukcja oraz specyficzny sposób wymalowania linii praktycznie uniemożliwia poprawne wykonanie manewru bez przypadkowego najechania na linie P-4.

W rzeczywistości takie przekroczenie lub najechanie na linie w znacznej większości przypadków nie miało żadnego znaczenia na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu – jednak takia sytuacja pozwalała egzaminatorowi zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym powołując się na wymieniony zapis w rozporządzeniu, a osoba zdająca pozostawała bez szans nawet przy odwołaniu.

Jak poinformował portal ZdamyTo.com od dnia 10 listopada tabela wykroczeń skutkujących przerwaniem egzaminu praktycznego zmieni się na korzyść osób zdających. Poniżej zamieszczamy tabelę, w której uwzględnione są najważniejsze dla Was zmiany.

Jest Będzie
Popełnienie błędu wyszczególnionego w tabeli 1 załącznika 2 do rozporządzeniaskutkujeprzerwaniem egzaminu Popełnienie błędu wyszczególnionego w tabeli 1 załącznika 2 do rozporządzenia do może skutkować przerwaniem egzaminu
Trzy lata doświadczenia dla egzaminatora nadzorującego Dwa lata doświadczenia dla egzaminatora nadzorującego
Niezbędny zestaw kategorii dla egzaminatora nadzorującego A, B, C Niezbędny zestaw kategorii dla egzaminatora nadzorującego A, B, C lub A, B, D
 

Dopuszczenie wyłączenia wyłączenie urządzenia rejestrującego przez egzaminatora po zakończeniu egzaminu i omówienia – w celu wyjęcia nośnika danych
Wymagany podgląd rejestrowanego obrazu Możliwość stosowania urządzeń rejestrujących, sygnalizujących jedynie aktywność funkcji nagrywania
 

Osoba egzaminowana nie wnosi kolejnej opłaty za egzamin za egzamin jeśli nie mógł być on przeprowadzony z przyczyn od nich niezależnych, np. awaria systemu teleinformatycznego, warunki atmosferyczne uniemożliwiające przeprowadzenie egzaminu państwowego, awaria urządzenia rejestrującego
Załącznik nr 2 tabela nr 1:Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego Załącznik nr 2 tabela nr 1: Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowegomogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego
Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja 2. pkt 2.2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja 2. pkt 2.2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym, jeżeli światła nie włączają się automatycznie
Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja nr 5:Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go – nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A. Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja nr 5:Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go – nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A2 i A.

Załącznik nr 2 tabela nr 4 poz. 9 w pkt 11) upewnienie się o możliwości jazdy:

a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,

b) ocena sytuacji wokół pojazdu,

c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;

Załącznik nr 2 tabela nr 4 poz. 9 w pkt 11) upewnienie się o możliwości jazdy:

a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,

b) ocena sytuacji wokół pojazdu,

c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;

d) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie

Sprzęganie przyczepy z pojazdem:osoba, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania ma 15 minut. Sprzęganie przyczepy z pojazdem:osoba, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania ma nie więcej niż 30 minut
 

WORD po upływie roku od dnia ostatniego nieudanego podejścia do egzaminu państwowego musi zwolnić PKK kursanta.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 września 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach

Aktualizacja

W związku z licznymi wątpliwościami, które pojawiły się po opublikowaniu w mediach komunikatu dotyczącego zmian w przepisach egzaminacyjnych, zespół portalu L-instruktor, zwrócił się z zapytaniem prasowym do resortu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, z prośbą o wyjaśnienie.

Oto odpowiedź resortu:

Szanowny Panie,

w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. poz. 232 i 1655) wprowadzono zmianę brzmienia przepisu § 16 ust. 1 tego rozporządzenia. Dotychczas egzaminator obowiązkowo przerywał egzamin państwowy na prawo jazdy w przypadku popełnienia przez kandydata na kierowcę błędu określonego w tabeli błędów (tabela 1 załącznik nr 2 do rozporządzenia). W takim przypadku osoba egzaminowana otrzymywała od razu wynik negatywny z egzaminu państwowego. Od dnia 10 listopada 2016 r. egzaminator może przerwać egzamin (zlikwidowano bezwzględny obowiązek), ale nie musi tego zrobić. Ocena konieczności przerwania egzaminu należy do egzaminatora i jest zależna od sytuacji drogowej i ogólnej oceny kandydata na kierowcę. W odniesieniu do dotychczas obowiązujących przepisów różnica polega też na tym, że w przypadku nieprzerwania egzaminu niewłaściwe wykonanie zadania egzaminator traktuje jako jeden z błędów i kontynuuje egzamin bez wynikającego z przerwania egzaminu wyniku negatywnego. Zmiany te pozwolą egzaminatorom na bardziej elastyczne ocenianie kandydatów na kierowców z większym uwzględnieniem ogólnych umiejętności kierującego pojazdem oraz niewłaściwego oznakowania dróg, czy sytuacji nietypowych na drodze.

Z pozdrowieniami,
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa 

 


WSZYSTKO O EGZAMINIE PAŃSTWOWYM - TEORIA

Opublikowano: 12 październik 2016

W jaki sposób wygląda egzamin państwowy na prawo jazdy? Postaramy się to zaprezentować w kilku punktach - na początek część teoretyczna.

Ważne informacje dotyczące egzaminu państwowego

Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:

1. 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym:

10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (3 pkt)

6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (2 pkt)

4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego (1 pkt)

2. 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy, w tym:

6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (3 pkt)

4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (2 pkt)

2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego (1 pkt)

 

Czas trwania egzaminu:25 minut.

Cały test jest testem jednokrotnego wyboru, czyli niezależnie od ilości odpowiedzi tylko jedna jest prawidłowa.

Raz udzielona i zatwierdzona odpowiedź jest wiążąca, tzn. nie ma możliwości cofania się do poszczególnych pytań

Udzielenie odpowiedzi na zadanie polega na:

1. wyborze jednej z odpowiedziTAK lubNIE  (dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej) - na przeczytanie treści osoba egzaminowana ma20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi ma15 sekund
2. wyborze spośród zaproponowanychA,BiCjednej odpowiedzi (dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej) - na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma50 sekund.

Maksymalna liczba punktów: 74


Minimalna wymagana liczba punktów: 68

Zasady obsługi aplikacji do prowadzenia egzaminu i przebieg egzaminu ilustruje film udostępniony przez właściciela systemu teleinformatycznego PWPW S.A.

 

Na dzień dzisiejszy (tj. 27.10.2016 r.) baza pytań egzaminacyjnych stosowana na egzaminie państwowym na prawo jazdy wszystkich kategorii oraz na pozwolenie na kierowanie tramwajem obejmuje 2661 pytań egzaminacyjnych zarówno podstawowych jak i specjalistycznych.

W tym z podziałem na kategorie:

AM - 1179 pytań,

A1 - 1283 pytania,

A2 - 1282 pytania,

A - 1286 pytań

B1 - 1286 pytań

B - 1865 pytań

C1 - 1336 pytań

C - 1350 pytań

D1 - 1330 pytań

D - 1339 pytań

T - 1239 pytań

pozwolenie na kierowanie tramwajem - 452 pytania.

Należy również zwrócić uwagę, że większość pytań egzaminacyjnych może być zadana podczas egzaminu dla różnych kategorii prawa jazdy.

 


BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH BĘDZIE ODTAJNIONA

Opublikowano: 11 marzec 2015

Odtajniona zostanie baza pytań egzaminu teoretycznego na prawo jazdy - to na pewno dobra wiadomość dla zdających, ale czasy kiedy wkuwało się odpowiedzi na pamięć minęły bezpowrotnie. Obecnie, baza liczy blisko 3000 pytań (i odpowiedzi :)

Najpóźniej do 19 maja zostanie odtajniona baza pytań, wykorzystywanych podczas egzaminu teoretycznego na prawo jazdy - lecz nie oznacza to, że wrócimy do czasów, gdy przystępujący do tego testu po prostu wkuwali wcześniej odpowiedzi na pamięć.

Poprzednio pytań było 300, a teraz jest 3000. To jest różnica. Aby zatem wkuć wszystkie odpowiedzi, to i tak trzeba się będzie sporo nauczyć. Tego się przecież nie da zrobić w dwa dni.

Janusz Kuwak, szef instruktorów w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Katowicach



Teraz kursanci też uczą się na pamięć... I robią błędy

Owszem, wykucie materiału będzie wymagało znacznie więcej czasu, ale przynajmniej będzie wiadomo, co wkuwać - lecz nie zmienia to faktu, iż nie jest to najlepsza droga do poznania przepisów Prawa o Ruchu Drogowym. Przez ostatnie dwa lata, tj. od czasu rewolucji w części teoretycznej egzaminu (13 stycznia 2013) - kursanci starali się na wszelkie sposoby dotrzeć do pytań, z którymi później mieli się mierzyć. W internecie roiło się od mniej lub bardziej dokładnych zestawów egzaminacyjnych, ośrodki szkolenia kierowców rozdawały swoim kursantom płyty z wzorowanymi na "oryginałach" pytaniami - te bardziej rzetelne ostrzegały swoich kursantów, by za bardzo się tymi "podpowiedziami" nie sugerować, bo faktyczne pytania często w drobnych, acz istotnych szczegółach różnią się od tych ze ściąg i wykucie odpowiedzi na blachę może paradoksalnie podczas egzaminu zakończyć się bolesną porażką.

Teraz ta "partyzantka" się skończy, choć jak zastrzegają przedstawiciele Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych, która administruje ową bazą - nie przesądza jeszcze w jakiej formie nastąpi ujawnienie zgromadzonych w niej pytań.
Może być tak, że zostaną upublicznione tylko same pytania, bez odpowiedzi - oznajmili przedstawiciele PWPW na konferencji poświęconej zmianom dot. państwowego egzaminu teoretycznego.



Praktyka dalej odbywać się będzie na "Yariskach"

osoba przy aucie

Dla kursantów zdających w Katowicach mamy jeszcze jedną dobrą wiadomość - egzaminy praktyczne w tutejszym WORD po staremu odbywać się będą na Toyotach Yaris, w które wyposażone są wszystkie szkoły nauki jazdy w okolicy. Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że era "Yarisek" dobiegnie końca, tak jak wcześniej skończył się czas Fiatów Punto.

Wiadomość o możliwości takiej zmiany zaniepokoiła zarówno samych kursantów, którzy zwykli się przyzwyczajać do używanych w trakcie nauki samochodów, jak też właścicieli ośrodków szkolenia kierowców. Ci drudzy z kolei już liczyli wydatki, jakie musieliby ponieść, aby wymienić swoje samochody i tym sposobem nadążyć na WORD (a nadążyć musieliby jeśli chcieliby utrzymać przy sobie kursantów).



Teraz i jedni i drudzy mogą odetchnąć. W ogłoszonym przez WORD przetargu "Yariski" okazały się bezkonkurencyjne pozostaną w służbie jeszcze przez co najmniej cztery lata. Nie tylko będzie to ten sam typ i marka co do tej pory, ale wręcz dokładnie te same pojazdy. One nie są jeszcze zbytnio wyeksploatowane i zupełności spełniają one dość wyśrubowane kryteria, podane przez nas w przetargu

Wojciech Mikołajec, zastępca dyrektora ds. eksploatacyjnych WORD Katowice



Kto musi jechać eko?

O ile ujawnienie bazy pytań teoretycznych to dopiero melodia przyszłości, to wprowadzenie do egzaminu praktycznego tzw. ekodrivingu, czyli umiejętności ekologicznej jazdy, jest już faktem od 1 stycznia. Tyle, że nie wszyscy przystępujący do egzaminu w rzeczywistości muszą się jeszcze tymi umiejętnościami wykazać.

- Ci, którzy jeszcze w ubiegłym roku rozpoczęli szkolenie nie obejmujące ekodrivingu i zdali egzamin teoretyczny, nawet jeśli obecnie przystępują do egzaminu praktycznego nie są w jego trakcie oceniani ze sztuki ekologicznej jazdy - wyjaśnia Janusz Kuwak.

Pozostali, czyli ci, którzy do teorii przystąpili już w tym roku od ekodrivingu nie mieli szansy uciec. Tyle, że - jak usłyszeliśmy w katowickim WORD - od początku roku jeszcze nikogo z tego powodu nie oblano i ów "liberalny" kurs ma się nadal utrzymywać.

Oblanie kogoś za niehamowanie silnikiem byłoby zwykłym świństwem. Nam przede wszystkim zależy na tym, aby zdający potrafił jeździć bezpiecznie. Zresztą w trakcie egzaminu zdający zwykle boją się rozpędzać i osiągać więcej niż 2500 obrotów - mówi wprost Janusz Kuwak.

Owe wspominane hamowanie silnikiem jest jednym z dwóch zadań, jakie minister infrastruktury i rozwoju od 1 stycznia zaaplikował kandydatom na kierowców. Drugim jest zmiana biegów "właściwa dla energooszczędnej jazdy". Jak można przeczytać w stosownym rozporządzeniu osoba egzaminowana "powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę", zaś pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 kilometrów na godzinę.

W przypadku pozostałych kategorii prawa jazdy "osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu."

auto na łuku

MK
Opracowanie i korekta tekstu

Źródło: Dziennik Zachodni

 


U NAS ZAPISZESZ SIĘ NA EGZAMIN PAŃSTWOWY!

Opublikowano: 27 maj 2015

Dzięki usłudze uruchomionej przez WORD Katowice nasi kursanci bez zbędnego fatygowania się na ul. Francuską w Katowicach mogą zarezerwować oraz opłacić egzamin państwowy na wybraną kategorię prawa jazdy.

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego od połowy maja udostępnił usługę rezerwacji terminu egzaminu państwowego na 

prawo jazdy za pośrednictwem portalu internetowego InfoCar. Do zarezerwowania lub ustalenia terminu egzaminu wystarczy podać dane:

  • numerr PKK
  • PESEL kandydata na kierowcę
  • podać imię i nazwisko

Poniżej przedstawiamy tabelę opłat egzaminacyjnych:

Kategoria Pełna opłata Teoretyczny Praktyczny
AM

250 zł

50 zł

200 zł

A,A1,A2

250 zł

50 zł

200 zł

B

250 zł

50 zł

200 zł

B1, C1, D1,T

250 zł

50 zł

200 zł

B+E

250 zł

---

250 zł

C,D

300 zł

50 zł

250 zł

C1+E, C+E, D1+E, D+E

250 zł

---

250 zł

POZWOLENIE

250 zł

50 zł

200 zł



Ustalenie terminu egzaminu państwowego możliwe jest po wniesieniu stosownej opłaty wg stawek ustalonych powyżej, oraz doliczniu opłaty manipulacyjnej stosowanej przez serwis w wysokości 2 zł. Płatności można dokonać za pośrednictwem e-przelewu oraz karty Visa i MasterCard.
Warto również wspomnieć, że jeżeli WORD udostępnia do rezerwacji termin egzaminu łączonego teoria+praktyka, zaleca się rezerwację dla takiego terminu wyłącznie egzaminu łączonego. Zarezerwowanie w takim przypadku tylko egzaminu teoretycznego lub tylko praktycznego może skutkować odrzuceniem rezerwacji przez WORD. 

 


ECODRIVING NA EGZAMINIE OD 2015 ROKU

Opublikowano: 28 grudzień 2014

W nowej ustawie zmieniającej Ustawę o Kierujących Pojazdami wniesiono m.in. zmiany dotyczące egzaminu praktycznego. Umieszczono zapisy odwołujące się do zasad ecodrivingu. Egzaminatorzy zgodnie z ustawą muszą wymagać przestrzegania tych zasad na egzaminie państwowym.

Wprowadzono dwa zapisy, pierwszy z nich mówi:

Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

Rozporządzenie Ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. (Dz.U. poz. 594).

Zapis jest trochę sporny, biorąc pod uwagę iż Ministerstwo narzuca ściśle określona granicę, pomiędzy którą kursant może manewrować momentem obrotowym. Ecodriving to jedno, lecz różne silniki zachowują się odmiennie a manewrowanie lewarkiem zmiany biegów w określonych granicach wcale nie musi się przekładać na dynamiczną i bezpieczną jazdę. Akurat auta egzaminacyjne dadzą sobie radę w tych zakresach, zwłaszcza w sytuacjach mających miejsce na egzaminach. Ale czy zasady egzaminu na prawo jazdy nie powinny się stosować przede wszystkim ogólnymi wytycznymi bezpiecznej oraz dynamicznej jazdy? Wyobraźcie sobie sytuację, w której wspinając się nawet na niewielkie wzniesienie - niech to będzie autostrada - i próbuję wyprzedzić TIRa. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu, jeżeli wskazówka na obrotomierzu w trakcie przyspieszania wskazywać będzie 2600 obr./min. to mam zmieniać bieg na wyższy, czyli niebezpiecznie przedłużyć w ten sposób manewr wyprzedzania, w celu oszczędzenia czterech kropli paliwa i umilenia życia jednej biedronce?

Drugi zapis to:

Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Rozporządzenie Ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. (Dz.U. poz. 594).

Tutaj akurat, podobnie zresztą jak większość doświadczonych kierowców i instruktorów zgadzam się w zupełności z tym zapisem. Ucierpią tutaj osoby, które w sytuacji hamowania na długich odcinkach najpierw wciskają pedał sprzęgła i równocześnie z nim hamulec roboczy i śmigają tak aż miło przez 150 metrów do sygnalizatora na którym świeci się czerwone światło.

Przykład: Jedziemy stosunkowo szybko (egzaminowo, czyli 45-50 km/h), za 300 metrów widzimy czerwone światło, chcemy więc powoli zwalniać. Jaka powinna być pierwsza reakcja? Odpuszczenie gazu oraz zgodnie z jazdą eco hamowanie silnikiem - czyli odpowiednie manewrowanie biegami poprzez ich redukcję i spowalnianie naszego pojazdu. Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem byłoby niedopuszczenie do całkowitego zatrzymania pojazdu - jeżeli czerwone światło na sygnalizatorze świeci już "od jakiegoś czasu", to możemy założyć że lada chwila zmieni się na zielone - więc po co dojeżdżać do sygnalizatora i hamować tuz przed nim, skoro można wykorzystać te 300 metrów i odpowiednio dobierając prędkość i biegi dotoczyć się do niego, dopiero przy niskiej prędkości i przed zatrzymaniem wcisnąć sprzęgło sprzęgło i zatrzymać pojazd. Wiele osób od razu wciśnie sprzęgło (co czasem spowoduje, że samochód przyspieszy zamiast zwolnić, a zawsze spowoduje większe spalanie do momentu zatrzymania o drodze zatrzymania pojazdu nie wspominając) i przejedzie w ten sposób niepotrzebnie ‚na luzie’ 200 - 300 metrów. Takie zachowanie będzie teraz błędem, a już do tej pory raczej nie jest mile widziane. Często wśród kursantów można też zaobserwować nie tylko zbyt wczesne wciśnięcie sprzęgła, ale nawet zrzucenie biegu na luz w trakcie zwalniania na długim odcinku drogi. Bo tata tak robi. Egzaminator może od razu wpisać błąd. Należy pamiętać, że mówimy o sytuacjach kiedy hamujemy z większych prędkości na dłuższych odległościach.

To samo tyczy się zjeżdżania z wzniesienia. Nie trzymamy w takiej sytuacji przez cały czas sprzęgła - tylko hamulec, lub zamiast jego możemy zredukować bieg (czyli zmienić z wyższego na niższy np. z 5 biegu na 4) i oszczędzać również nasze hamulce :). Dużo kursantów ma błędny nawyk nierozłącznego trzymania hamulca razem ze sprzęgłem ZAWSZE. To będzie błąd.

Na ile te zasady będą egzekwowane na egzaminie i jak szczegółowo, to się okaże. Zmiany będą obowiązywać od 2015 roku.

 


SCHEMAT ROZPOCZĘCIA SZKOLENIA W OSK

Opublikowano: 24 październik 2014

Poniżej prezentujemy Państwu graficzny schemat, według którego następuje rozpoczęcie procedury zapisania się na kurs danej kategorii prawa jazdy w OSK Joanna.

Poniższa procedura jest identyczna dla wszystkich Ośrodków Szkolenia Kierowców.

Nr PKK (Profil Kandydata na Kierowcę) jest indywidualnie nadawanym numerem przez Starostę bądź Urząd Miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. W Wydziale Komunikacji Starostwa lub Urzędu Miasta kandydat na kierowcę składa wniosek o wydanie prawa jazdy (wniosek ten otrzymacie Państwo min. w biurze OSK Joanna) oraz inne wymagane dokumenty (ewentualną zgodę rodziców / opiekunów, orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, a w przypadku prawa jazdy kat. C, C+E, D, D+E również orzeczenie psychologa o braku przeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem).

PKK Towarzyszy Państwu przez całą drogę - od zapisania się na kurs, aż do zdania egzaminu na prawo jazdy.

schemat rozpoczęcia szkolenia